چرا اگر جهنم هم نبود نباید گناه می‌کردیم؟
پسران آفتاب
سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 9:50 ::  نويسنده : آرش

در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیه السلام)، از بهشت به عنوان پاداش و ارزش ترک گناه یاد شده است و اگر آیات قرآن و روایات را باور کنیم باید حواسمان باشد که بهشت بزرگ را با گناهان اندک که لذتش هم بسیار اندک و لحظه‏‌ای است، معاوضه نکنیم.

اما این سوال مطرح می‌شود که آیا اگر جهنم و بهشتی هم نبود نباید گناه می‌کردیم؟

امام علی (علیه السلام) در این زمینه در حدیثی گهربار چنین می‌فرمایند: «اگر خداوند برای نافرمانی از خود بیم (آتش) هم نمی‏‌داد، باز واجب‏ بود که به پاسخ نعمت‌هایش نافرمانی نشود(نهج البلاغة: الحکمة 290 منتخب میزان الحکمة: 220».

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) نیز در خصوص پاداش دنیایی ترک گناه فرمودند: «هر مردی بتواند کار حرامی انجام دهد و آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد، خداوند پیش از آخرت، در همین دنیا بهتر از آن را به وی عوض دهد(کنز العمّال: 43113 منتخب میزان الحکمة: 144)».

آیا اگر جهنم و بهشتی هم نبود نباید گناه می‌کردیم؟ امام علی (علیه السلام) در این زمینه در حدیثی گهربار چنین می‌فرمایند: «اگر خداوند برای نافرمانی از خود بیم (آتش) هم نمی‏‌داد، باز واجب‏ بود که به پاسخ نعمت‌هایش نافرمانی نشود»

امام علی (علیه السلام) همچنین درباره این که بر چه کسی لازم است از نارواها پرهیز کند؟ فرمودند: «اگر خدای سبحان هم از نارواها نهی نمی‏‌کرد، بر خردمند لازم بود که از آنها دوری کند(غرر الحکم: 7595 منتخب میزان الحکمة: 144)».

پیامبر عزیز اسلام (صلی الله علیه وآله) با بر حذر داشتن از کوچک شمردن گناهان می‌فرمایند: «کوچکی گناه را نبینید، بلکه ببینید که به چه کسی گستاخی کرده‏‌اید(بحار الأنوار:77 / 168 / 6 منتخب میزان الحکمة: 220)».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پسران آفتاب و آدرس pesare sobh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 70
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 303
بازدید کل : 14391
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 47
تعداد آنلاین : 1

explorer blog